Barnbesked

Lilypie Waiting to Adopt tickers

måndag 14 oktober 2013

Tredje samtalet

Idag hade vi tredje samtalet i vårt hem. Handläggaren tyckte vi bodde fint och hon verkade inte ha något att anmärka på. Hon frågade hur området såg ut och vad vi tyckte om området vi bor i.

Hon berättade även att hon skulle ge oss lite feedback på våra två andra möten som vi har haft. Hon gick även igenom oklarheter på "psyktestet" som jag kallade det. Vi kom fram till att det verkligen är en tolkningsfråga vad man tex menar med "jag tycker om att vara beroende av andra människor". Hon sa att hon hade gjort en analys av "psyktestet" och vi hade klarat testet som är något slags bevis på att vi har en förmåga att lyckas med anknytningen till ett barn. Dvs att vi inte har några problem att be om hjälp av andra i vår närhet, ta kontakt med olika inom vården om det blir problem, vi litar på andra människor osv.

En rolig fråga som hon ställde till Simon var om han skulle bli avundsjuk om jag ägnade för mycket uppmärksamhet för barnet, men jag fick inte det frågan.... Tänkvärt eller hur?

Sen frågade hon även om referenspersonerna, hur mycket vi umgicks, vad vi gör när vi träffas, om man kunde be de om hjälp om vi två blev magsjuka och behöver hjälp att handla....

Sen sa hon att hon kommer ge förslag till ett bifall på medgivandet!! Så skönt!

Jag frågade vad de kollade på när de ger bifall och då kollar de mycket på barndomen och vilken uppfostran man har fått och avsnittet alkohol var en viktig del på djupintervjun. Psyktestet ger även en vägledning var man står i olika frågor.

Nästa gång ska vi prata om farhågor vi har, hur bra vi kommer bli som föräldrar och om vi kan tänka oss att ta emot ett syskonpar. Nästa besök blir på fredag!

1 kommentar:

  1. Så intressant att kunna följa er resa här! Jag är inne o kikar varje dag, dock är jag dålig på att kommentera. Stor kram till er båda!
    Sara

    SvaraRadera