Barnbesked

Lilypie Waiting to Adopt tickers

tisdag 8 oktober 2013

Första samtalet

Idag träffade vi handläggaren för första gången. Hon ställde frågor om hur vi upplevde adoptionskursen och vad vi hade lärt oss av den. Sen fick vi svara på 40 kryssfrågor (psyk test som jag brukar kalla det). Det var påstående som man skulle kryssa i, håller fullständigt med, håller delvis med osv. Sen kom frågorna tillbaka fast omformulerade så de kan se att man inte hittar på... Svaret på testet får vi imorgon.

Vi fick även frågan hur mycket böcker vi hade läst och om vi hade läst bloggar om adoption osv. Jag sa att jag läser en del bloggar och Simon sa att han inte hade läst så mycket. Hon sa att det var viktigt att vi läser mycket om adoption. Vi påminde henne om att vi har 2-3 år på oss att läsa så det godtog hon nog.

Sen berättade jag att vi såg det positivt att barnet är lite äldre 2-3 år och att det är en rolig tid där man kan lära barnet mycket. Simon sa att det var positivt att slippa det första året då det är mycket fokus på sova och äta. Hur tänker du nu? Har du kompisar som har barn som har tyckt att det första året är jobbigt eller är det du som tycker det? Japp, där började utredningen....

Imorgon är det djupintervju var för sig i 3 timmar. Ska bli roligt att se hur det blir och vilka frågor vi kommer få. Jag antar att det kommer grunda sig på frågorna på livsberättelsen.

Ni som har fått barn naturligt ni vet inte hur lätt ni har haft det....

Nu blev inlägget lite negativt ser jag men mötet var till större delen positivt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar