Barnbesked

Lilypie Waiting to Adopt tickers

torsdag 4 juli 2013

Varför tar det så långt tid att adoptera?

Ibland känns det inte rättvist här i världen. Jag tycker att man ser dagligen på tv nu om Syrien, Egypten och alla dessa konflikter. Det blir många barn som blir ensamma eftersom föräldrarna och släktingarna blir dödade. Vem tar hand om dessa barnen? Visst det finns barnhem men så vitt jag vet visar de flesta undersökningar att det inte är bra att låta barn växa upp på barnhem. Jag förstår givetvis att man vill behålla barnen i landet men om det nu inte går hitta några föräldrar, varför adoptera man inte bort barnen där de kan få kärlek och uppmärksamhet som de så väl behöver?  Jag läste en artikel i Sydsvenskan där det stod att det är så få barn som adopterades år 2012 så man får gå tillbaka till 1960-talet! Man kan undra varför det är så? En bidragande orsak kan kanske vara att de flesta länder har börjat försöka adoptera inom landet. Är det någon som vet varför?

Sydsvenskans artikel

Jag börjar bli otålig redan nu när jag tänker på att det kan dröja till år 2016 innan vi får barn, och då har vi inte ens fått vårt medgivande av kommunen :)

Jag tror att vi som ska adoptera är lite mer otåliga på grund att vår väntan inte är 9 månader som alla andras utan år... Jag har längtat sedan 2008 så om jag får mitt barn 2016 ja, då har jag varit "gravid" i sisådär 8 års tid!!! Slå det om ni kan! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar