Barnbesked

Lilypie Waiting to Adopt tickers

söndag 3 augusti 2014

Och så fick jag fråga igen...

Den senaste veckan har jag tillbringat hos mina föräldrar eftersom Simon har varit ute och seglat. Det var den årliga byfesten och jag undrade hur länge det skulle ta innan jag fick frågan "ska ni inte ha barn snart?" Det dröjde si sådär 15 minuter. Nu minsann ska jag få personen att tänka till tänkte jag. Följande dialog utspelade sig:

Hon: Sara, har du inga barn?
Jag: Nej, jag har inga barn.
Hon: Jaha.
Jag: Men min syster har 2 barn, N och W.
Hon: Ja, just det, men du satsar på karriären eller varför har du inga barn?
Jag: Nej, men jag och Simon kan inte få barn sa jag och pausade......
Hon: Oj, nej vad tråkigt (sen blev hon rejält skamsen efter sin fråga, yes tänkte jag, nu fick jag henne att tänka till).
Jag: ...men vi ska adoptera så nu väntar vi barn i alla fall.
Hon: Å vad roligt (skrattade hon lite nervöst och var mycket lättad över detta kändes det som).

Sen pratade vi om processen osv så det blev ett trevligt samtal men jag vill få personer att tänka till innan man ställer den privata frågan för alla kanske inte ens vill ha barn eller kan få barn och har svårt att prata om det. Sen kommer alltid den klassiska rådet : "Men nu när ni adoptera så kanske alla spänningar släpper och då vet man aldrig vad som händer". Ja, så kan det vara eller inte. Men när man har kämpat så länge så känns det inte som ett alternativ att bli gravid längre. Den tanken är släppt för längesen och tänka sig jag kanske inte ens vill bli gravid längre....

Det är roligt att få personer att tänka till så nu ska jag ska köra med denna stilen nästa person som frågar.....



4 kommentarer:

  1. Jag håller på att läsa en bok, den refererade till ett antal (ganska gamla) studier som visade att mellan 3 och 7% blir gravida efter att de adopterat. Jag tänker dra till med 10% nästa gång och fråga hur många personen känner som adopterat och hur många av dem som sedan fått biologiska barn... (Eller dra till med principiell sterilitet...)
    Kram

    SvaraRadera
  2. :) om jag är på humör kör jag precis samma "lektion". Hihi. Få folk att tänka till lite. Om en person har barn får man reda på det väldigt snabbt så man behöver inte fråga om det till en främling. Det kör jag också med till personer i min omgivning man lär känna. De får berätta själva om sina barn eller tankar om det. Hur går väntan annars då? Vår har gått bra i sommar men nu sista veckan har jag tänkt mer på det av någon anledning. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis vad du talar om. En hel del människor utgår ifrån att alla vill eller kan få barn. Frågan om karriären är viktigare är så man får ett astmaanfall...jag vill inte gå in på hur och varför det är som det är med alla som frågar, det är ju ganska intima frågor och svar.
    Vi har gjort ett antal inseminationer och IVF utan framgång, nu är jag egentligen för gammal (43 år) för adoption men vi tänker ändå ansöka om medgivande och har anmält oss till utbildning. Så vi hoppas på detta nu. Stora lyckönskningar till er!!!

    SvaraRadera
  4. Ja det där med att alla som adopterar plötsligt blir gravida verkar va nåt som var och varannan människa "vet"!!

    SvaraRadera