Barnbesked

Lilypie Waiting to Adopt tickers

lördag 25 maj 2013

Handbok för socialtjänsten

För er som inte vet något om adoption så har jag läst mig till följande:

1. Det finns 5 stycken auktoriserade adoptionsorganisationer i Sverige. Det första man ska göra är att ställa sig i kö hos en eller flera organisationer. Kostar runt 2.000-3.000 kr/år per organisation att stå i kö.  När inbetalningen är gjord fr.o.m. det datumet räknas din kötid. (Detta görs givetvis bara när man är säker på att man vill adoptera)

2. Ta kontakt med din kommun (familjerättsbyrån) och boka in ett informationssamtal. (det är här vi är nu).

3. Gå på obligatorisk föräldrarutbildning.

4. Efter utbildningen är klar kan du lämna in en ansökan om medgivande (dvs utredningen kan börja!)

Igår hittade jag en handbok för socialtjänsten när det gäller adoption. Intresserad som man är har jag läst mycket ur den och höjer ögonbrynen en hel del gånger när jag inser att jag ska bli granskad in i sömmarna! Bara för att nämna någon sak så ska jag beskriva för socialtjänsten hur Simons och mitt samliv är, hur jag ställer mig om det visar sig att barnet är homosexuell? What? Ja, mycket ska man vara med om... 

Om ni är intresserade kan ni kolla på sidan 58 så ser ni vilka områden som socialtjänsten ska utreda för att vi ska få ett medgivande.

 Länken till handboken hittar ni längst ner i inlägget.

På måndag ska vi på vårt första informationssamtal hos familjerättsbyrån! Ska bli roligt att se vad de säger...                             http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/8583/2008-101-5_20081015_rev.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar